Słodkie sny

W obliczu snu wszyscy są równi. Nawet, gdy niektórzy sypiają na materacu około 5 godzin, a inni dziewięć: ostatecznie wszyscy śpimy zgodnie z zasadą pięciu faz snu. Kto jest z nimi za pan brat, może oczywiście śmiało rozpocząć nowy dzień bez zaspanych oczu.

 

Sen głęboki

W zasadzie sen nie istnieje. W rzeczywistości składa się on z pięciu faz, tworzących cykl snu: pierwsza faza to sen lekki, w drugiej fazie snu rośnie aktywność mózgu, w fazie trzeciej i czwartej zapadamy w sen głęboki. Sen służy głównie do regeneracji ciała. Próba wybudzenia w fazie snu głębokiego nie ma sensu, ruchu oczu zanikają, a mięśnie odpoczywają. Mózg jest odprężony a system immunologiczny aktywny. Lunatykowanie i koszmary senne mają miejsce właśnie w tej fazie snu.

Na koniec cyklu snu wchodzimy w fazę REM (Rapid Eye Movement) zwaną „snem paradoksalnym“ Wyobraźnia pracuje aktywnie, przetwarza i zapisuje wydarzenia dnia. Jeśli budzik zadzwoni podczas fazy REM, jesteśmy w stanie zapamiętać nasz sen.

 

Zasady zdrowego snu: należy przejść pięć cyklów snu

Kompletny cykl snu twa około 90 minut. Relaksujący, nocny spoczynek obejmuje łącznie 5 cykli, a zatem około siedmiu do ośmiu godzin. Kto ustawi budzik na koniec piątej fazy ma spore szanse, aby rano obudzić się wypoczętym.

Niektórym jednak to nie wystarcza. Jednakże w przypadku niewłaściwego łóżka nawet głęboki sen nie pomoże. Obowiązuje przy tym zasada: należy zwracać uwagę na posłanie łóżka: czy materac podpiera kręgosłup, czy pozwala mu „wisieć”? Czy poduszka jest płaska i wystarczająco mała, aby podeprzeć głowę, a nie całą górną część ciała? Czy sypialnia ma dobrze wyregulowaną temperaturę i zaciemnienie?

Kto nie ma pewności co do materaca i poduszki, nie powinien się krępować, aby wypróbować je w sklepie. W końcu nawet najbardziej zmęczony człowiek znajdzie odpowiednie podłoże do spania. A wtedy nic już nie stanie na przeszkodzie kolorowym snom.